Heel Holland ontwerpt

Design op het web

Het klassieke beeld van een kunstenaar in zijn atelier, bewapend met een voorgeselecteerde reeks aan uiteenlopende kleuren die hij zorgvuldig heeft afgestreken op zijn palet, is weliswaar niet vergeten. Het is echter wel een beeld dat niet langer geldt als de standaard wanneer het aankomt op de monopoliepositie op het creëeren van unieke en/of kunstzinnige afbeeldingen. Heden ten dage kan iedereen die de beschikking heeft over een goed werkende computer, afbeeldingen maken of bewerken op een manier waarop hij of zij min of meer door kan gaan voor een meester in de beeldende kunst. Neem bijvoorbeeld de software uit de keuken van softwaregigant Adobe of bewandel de route van de minste weerstand en download een app direct uit de App Store. Allen stellen jou in staat om binnen korte tijd al jouw creativiteit te vertalen in een persoonlijk meesterwerk. Dat er onderscheid gemaakt dient te worden tussen hobbyisten en professionals, staat als een paal boven water. Maar de (online) producten waarin de resultaten zich vertalen hebben zonder twijfel een revolutie in de vormgeving teweeggebracht.

 

De ontwikkeling van webdesign

Sinds de opkomst van het computertijdperk zijn er een aantal zaken volledig op z’n kop gezet. Daaronder mogen wij zeker (product)design plaatsen. Denk bijvoorbeeld aan de gigantische ontwikkeling die websites hebben doorgemaakt de laatste jaren. Elke nieuwe stap in de goede richting werkt als een katalysator voor alle overige, reeds bestaande factoren in de digitale wereld. Zelfs met de afwezigheid van een glazen bol durven we daardoor te stellen dat de toekomst er absoluut rooskleurig uitziet voor iedereen die vormgeving een warm hart toedraagt. Om bij het voorbeeld van websites te blijven; er zijn een aantal nichemarkten die er zondermeer uitspringen. Denk bijvoorbeeld aan de optimalisatie van webshops, sociale media en online casino’s. Wat zij in gemeen hebben? Allen proberen zij een omgeving te creëeren die uniek is voor hun merk en gericht is op het behouden van de bezoeker binnen de kaders van het webdomein. Alhoewel de opvattingen rondom de juiste invulling hiervan voortdurend veranderen, blijven een aantal pijlers onverstoorbaar voor een continue richtlijn zorgen.

Uit het bovengenoemde voorbeeld nemen wij de online casino’s als ijkpunt om te verklaren wat er daadwerkelijk zo drastisch is veranderd. Daarnaast extrapoleren wij de feiten naar een toekomstbeeld die een vooralsnog een onbeperkte houdbaarheidsdatum lijkt te hebben. Zolang de technologie voortschrijdt zien wij in ieder geval geen enkele reden om de moed in de schoenen te laten zakken.

Waar online casino’s onderling een ongekende concurrentiestrijd moeten uitvechten, is de hang naar estetische, aansprekende vormgeving van levensbelang. Ga je als startend bedrijf binnen deze markt voor te conventionele ontwerpen dan verdwijn je al vaak op de achtergrond. Kies je voor een te gewaagd design dan kom je misschien niet betrouwbaar over en draaien potentiële klanten jou de rug toe. Het is uitermate lastig om hier een goede balans in te vinden en daarom is het de taak altijd goed te besluiten wie jouw publiek is en wat hun behoeften zijn.

Comments are closed.